Mesterképzés megnevezése

Tanári - Mérnöktanári

Elektronikus jelentkezés

 https://www.felvi.hu/

Mintatanterv + egyéb letölthető dokumentumok

 

2024. szeptembertől beiratkozóknak: 

  TANMA 2024 bemenet

  TANMA 2024 HU mintatanterv

 

2023. szeptembertől beiratkozóknak: 

  2023 szept beiratkozók_Osztott mérnöktanár összes bemenet 

  2023 szept beiratkozók_Tanár_Mérnöktanár_mintatanterv

 

2022. szeptembertől beiratkozóknak:  

 2. Osztott mérnöktanár - Gépészet-mechatronika, informatika, műszaki-gazdasági specializáció

  3. Osztott mérnöktanár - Gépészet-mechatronikai specializáció

  4. Osztott mérnöktanár - Gépészet-mechatronikai specializáció

  5. Osztott mérnöktanár – Gépészet-mechatronikai specializáció

  6. Osztott mérnöktanár – Gépészet-mechatronika specializáció

  7. Osztott mérnöktanár – Gépészet-mechatronika és informatika specializáció

  4. Osztott mérnöktanár -  Informatika specializáció

  5. Osztott mérnöktanár -  Informatika specializáció

  6. Osztott mérnöktanár - Informatika specializáció

  Teacher of Engineering (Divided Training) 

 1. Tanár_Mérnöktanár_mintatanterv_TK_2022

 

2020. szeptembertől beiratkozóknak: 

 2. Osztott mérnöktanár – gépészet-mechatronika, informatika, műszaki-gazdasági specializáció

 3. Osztott mérnöktanár - gépészet-mechatronikai specializáció

 4. Osztott mérnöktanár - gépészet-mechatronikai specializáció

 5. Osztott mérnöktanár - gépészet-mechatronikai specializáció

 6. Osztott mérnöktanár - gépészet-mechatronika specializáció

 7. Osztott mérnöktanár -  gépészet-mechatronika és informatika specializáció

 4. Osztott mérnöktanár -  informatika specializáció

 5. Osztott mérnöktanár - informatika specializáció

 6. Osztott mérnöktanár - informatika specializáció

 Teacher of Engineering Major 

 Mérnöktanár mintatanterv 2020. szeptembertől beiratkozóknak

 

2019. szeptembertől beiratkozóknak 

 1. osztatlan mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány

 2. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (4 félév)

 3. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (3 félév)

 4. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (2 félév, főiskolai tanári bemenet)

 5. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (4 félév, más tanári bemenet)

 6. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (4 félév, szakoktató)

 7. osztott mérnöktanár_gépészet mechatronika szakirány (2 félév, mesterszintű bemenet)

 

2017. szeptembertől beiratkozók. Érvényes: 2019. augusztus 31. 

Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika szakirány (4 félvév)
Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika szakirány (3 félév)
Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika (2 félév (főiskolai tanár bemenet )
Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika (4 féléves, más tanári bemenet)
Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika (4 félév, szakoktató) 
Osztott mérnöktanár gépészet-mechatronika (2 félév, mesterszint bemenet)

Végzettségi szint (magyar/angol)

mesterfokozat (MA) / Master of Education (Med)

A szakképzettség oklevélben történő megjelölése (magyar/angol)

Okleveles mérnöktanár gépészet-mechatronikai specializáció / Teacher of Engineering (Mechanical and Mechatronical Engineering)
Okleveles mérnöktanár informatikai specializáció / Teacher of Engineering (Information Technology)
Okleveles mérnöktanár műszaki-gazdasági specializáció / Teacher of Engineering (Engineering and Economics)

Képzési terület

pedagógusképzés

Jelentkezés feltétele

Adott bemenethez a jelentkezési feltételeket a "Bemeneti iránymutatás" dokumentum tartalmazza.

Motivációs beszélgetés

Felvételi vizsga

A motivációs felvételi elbeszélgetés időpontja: 2025. március 24. 9:00-16:00
Helyszíne: online az MS Teams felületén

Képzés formája

államilag támogatott / önköltséges; levelező

Az önköltséges képzés díja

Levelező tagozatos képzés: 330.000 Ft / félév

Képzési idő / összegyűjtendő kreditek száma

Félévekben és az összegyűjtendő kreditek száma a szakmai tanárképzés különböző formái szerint:

  • Alapszintű szakirányú végzettség után 3 félév 90 kredit;
  • 2 félév 60 kredit, azon jelentkezők számára, akik 2 tanév előzetesen megszerzett köznevelési /szakképzési munkatapasztalattal rendelkeznek, s annak elismerését a beiratkozáskor kérvényezik. Jelentkezni lehet a műszaki és az informatikai képzési terület bármely alapképzési szakja alapján. (A gépészmérnöki, a mérnökinformatikusi és a műszaki menedzsertől eltérő végzettség esetén kiegészítő szakmai tárgyak felvételére lesz szükség, amelyet a korábbi végzettséget igazoló dokumentumok alapján a felvételi határozatban rögzítünk);
  • Mesterszintű szakirányú végzettség után 2 félév 60 kredit - Korábbi tanári oklevél után 2 félév 60 kredit a képzés ideje (azonos szakmai tanári szakképzettségi területen), - 3 félév 90 kredit szükséges a korábbi egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve a mesterfokozatú tanári szakképzettséget követően, újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben
  • 4 félév, 120 kredit a tanulmányok ideje szakoktató szakképzettség birtokában, szakmai tanári szakképzettség megszerzésére irányuló mesterképzésben.

    Figyelem! A felvételi jelentkezés során megjelölt 2 féléves / 3 féléves/4 féléves képzési idő a jelentkező alapvégzettségei (és igazolásul beküldött dokumentumai) függvényében módosulhat, a képző intézmény ezt a felvételi határozatban a jelentkező számára jelzi!

Képzés célja

A képzés célja az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában vagy szakképző intézményben a szakmára felkészítő szakmai oktatásban, szakképesítésre felkészítő szakmai képzésben a szakmajegyzék szerinti ágazatok - információs és kommunikációs technológiák, valamint a műszaki, ipari és építőipari képzések képzési terület - szakmáiban, a szakképző intézményben, a duális szakképzésben a szakmai tárgyak oktatására, a szakképző intézmény pedagógiai feladatainak, tervezési és fejlesztési feladatainak végzésére képes tanárok képzése, továbbá a tanulmányok doktori képzésben való folytatására történő felkészítése.

Megszerezhető kompetenciaelemek

A fentebb letölthető Mintatantervben és a Képzési és Kimeneti Követelményekben (KKK) megtalálhatóak.

A mesterfokozat

meghatározó ismeretkörei

A fentebb letölthető Mintatantervben és a Képzési és Kimeneti Követelményekben (KKK) megtalálhatóak.

A tanári portfólió

A tanárképzésben a záróvizsga része a képzés során készült, a szakmai gyakorlatokat is bemutató és feldolgozó, a tanárjelölt felkészülését, saját fejlődését értékelő dokumentumgyűjtemény a portfólió, amely a tapasztalatok neveléstudományi szempontú, tudományos alaposságú bemutatása, elemzése és értékelése. Bizonyítja, hogy a hallgató képes önreflexióra, a képzés különböző területein elsajátított tudását integrálni és alkalmazni, a munkája szempontjából meghatározó tudományos, szakirodalmi eredményeket, továbbá a tanítás vagy a pedagógiai feladat eredményességét értékelni. A szakmai tanári mesterszakokon a portfólió a záróvizsga szakdolgozati eleme.
Kreditértéke 5 kredit.

Tanári záróvizsga

A záróvizsgára bocsátás feltétele a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése, valamint a bíráló által elfogadott portfólió (osztott képzésben).
A záróvizsga az oklevél megszerzéséhez szükséges ismeretek, készségek és képességek ellenőrzése és értékelése, amelynek során a hallgatónak arról is tanúságot kell tennie, hogy a tanult ismereteket alkalmazni tudja. A záróvizsga a porfólió bemutatásából és megvédéséből és az előírt tárgyakból tett komplex szóbeli vizsgából áll.
TZV= (P+PV +PPSZMKV)
TZV- tanári záróvizsga
P- portfólió
PV – portfólió védése
PPSZMKV- pedagógia- pszichológia-szakmódszertanok komplex vizsga

Szakmai gyakorlat

Az iskolai gyakorlatok teljes tanárképzést átfogó rendszerében az egyes gyakorlattípusok egymásra épülnek, egymással koherens módon összekapcsolódnak, a hallgatók a gyakorlatok során az adott szakképzettségekkel is összefüggő tanári szerepekkel kapcsolatos, egyre komplexebb feladatokat, tevékenységeket végeznek. A hallgatók a gyakorlatok során megismerik és megfigyelik az iskola világával, a tanári szerepekkel és feladatokkal összefüggő tevékenységeket, megismerik a tanulókat, a tanulási folyamatokat, elemzik a tapasztalatokat, reflektálnak rájuk; majd a megfigyelt és megismert tanári tevékenységekből részt vállalnak, ezekben kipróbálják magukat társas és egyéni gyakorlatok formájában; végül önállóan komplex módon szaktárgyi tanítási és tanórán kívüli tanítási-nevelési tevékenységeket végeznek a tanári szerepekhez kapcsolódva. A gyakorlatok komplex rendszere lehetőséget teremt a szaktárgyi, szakmódszertani és pedagógiai, pszichológiai támogatás révén az adott tanári szakképzettségekkel összefüggő tanári szerepek komplex értelmezésére és mindezek tudatosítására.

a) A pályaismereti, pályaszocializációs gyakorlatok célja, hogy a hallgatók tanári nézőpontból megfigyeljék az iskola világát, megfigyeljék az intézményi környezetet, infrastruktúrát, különböző iskolatípusokban tanórákon, illetve tanórán kívüli foglalkozásokon, iskolai rendezvényeken gyűjtsenek tapasztalatokat az iskola, mint szervezet, mint munkahely működéséről, a visszajelzések alapján képet formáljon saját pályaalkalmasságáról.

b) A tanítási gyakorlatok célja a pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatokon szerzett tapasztalatokra épített fokozatos felkészítés a tanulási folyamatok szakértő irányítására, a szaktárgyak tanítására, az adott tanári szakképzettségekhez kapcsolódó tanítási és tanórán kívüli tevékenységekre szakmódszertanos-, pedagógia-, pszichológia oktató, vezetőtanár, mentortanár támogatásával, elsősorban szaktárgyi hospitálások, mikrotanítások, projekttanítások, páros és csoportos gyakorlatok formájában. További cél tapasztalat szerzés a tanulók nevelésével-oktatásával, a szaktárgyi tanári munkával kapcsolatban szakos és nem szakos órák látogatásával, megfigyelésével, elemzésével; mindkét szakhoz kapcsolódóan szaktárgyi csoportos hospitálásokkal, tanári részfeladatok ellátása, a megfigyelt órák, foglalkozások alternatív megvalósításának tervezése, mikró tanítások, hospitálás különleges bánásmódot igénylő tanulók (a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő vagy a kiemelten tehetséges tanulók) szaktárgyi foglalkozásain is, felzárkóztató és tehetséggondozó foglalkozások tartása. Valamint cél, hogy a hallgatónak szaktárgyon túl is transzferálható tudása legyen a tanulási folyamatokról, azok működéséről és irányításról.
A szaktárgyi tanítási gyakorlat célja, hogy a hallgatók önállóan részt vállaljanak a megelőző gyakorlatokon megismert, az adott tanári szakképzettségekhez kapcsolódó feladatokból, újabb egyéni és társas tapasztalatokat szerezzenek a tanórai és tanórán kívül végzett tanítási-nevelési tevékenységekből. A szaktárgyi tanítási gyakorlatok új, kibővült célja szaktárgyi órák, foglalkozások önálló tartása (vezetőtanári támogatással), a tanítási folyamatok tudatos tervezésének a megtapasztalása.

c) Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat célja az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének a megismerése és elsajátítása, az intézményben kapott, illetve vállalt feladatok megoldása, dokumentálása, (ön)reflektív értelmezése, értékelése.
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat részei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos és a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési tevékenységek; az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek a megismerése, abban aktív részvétel, az egymástól való tanulás és az innováció közösségi formáinak megtapasztalása. A gyakorlathoz kapcsolódik a gyakorlatot kísérő pedagógiai-pszichológiai és szakos szemináriumok teljesítése.

 

Jelentkezés formája

Jelentkezni a WWW.FELVI.HU oldalon lehet a meghirdetett időszakban

az E-FELVÉTELI felületre belépve Ügyfélkapus bejelentkezést követően.

Jelentkezési időszak

Őszi szemeszterre: minden év december közepétől a következő év február 15. napjáig

Keresztfélévre: minden év október közepétől november 15. napjáig

További információ az alábbi elérhetőségen kérhető:

Felvételi ügyintézés
Tel.: +36 (30) 746-2380
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.