Oktatási célú videók, elektronikus oktatási tartalmak professzionális előállítása a Dunaújvárosi Egyetemen

Bemutatkozás 

A felsőoktatási képzésben bekövetkezett módszertani megújulási törekvések eredményeképpen, 2011-ben létrehoztunk egy online tartalomfejlesztő csoportot az - akkor még - Dunaújvárosi Főiskolán. A szervezet Online Studium néven közel tíz éve készíti az Egyetem partneri intézmények, és külső megrendelők számára az elektronikus tananyagokat. Munkatársaink mind a magyarországi üzleti környezetben, mind a hazai felsőoktatásban is sikeres projekteket vezettek, illetve hasznos munkájukkal hozzájárultak egy-egy projekt sikeres kialakításához. A kurzusok zökkenőmentes megvalósítása érdekében kidolgoztunk egy minden résztvevő számára átlátható eljárást, mely sikerét több egyedi, saját fejlesztésű alkalmazásunk támogatja.

 

Az online tananyagok fejlesztésére szakosodott kollégák az Egyetem „P” épületében 3 laborral rendelkeznek, melyből 2 videó szerkesztő, valamint videó stúdió, egy labor az elkészült online tartalmak összeállításának, valamint menedzselésének színtere.

Kialakítottunk egy online rendszert, amely a felsőoktatási oktatási rendszerben mind az oktatói, mind a hallgatói folyamatokat kiegészíti, támogatja. Főbb jellemzői:

  • Speciális Moodle keretrendszer.
  • Polimédia vezérelt kurzus felépítés.
  • Egyedi menürendszer.
  • Video rögzítési sztenderdek alkalmazása, továbbfejlesztése.
  • Széleskörű kommunikációs, kapcsolattartási lehetőség.

 

Tananyagfejlesztés


Kurzusaink elkészítésében nagy hangsúlyt fektetünk a forgatókönyv, mint fejlesztési alapdokumentum minőségére, illetve a fejlesztés során a forgatókönyvben meghatározott alapinformációk betartására.

Kurzusaink alapvetően két szintre épülnek, mely felépítésben a második (alfejezet) szint tartalmazza az egyes tanulási objektumokat. Az információk átadásánál törekszünk a MUTAT-GYAKOROLTAT-VISSZAKÉRDEZ elvet fenntartani, ezért kurzusaink videó alapú előadásból, letölthető, kinyomtatható előadásvázlatból, gyakoroltató animációkból és ellenőrző tesztkérdésekből állnak. A tanulót segítendő tanulási útmutatót is mellékelünk minden egyes alfejezethez.

 

A tananyagok, kurzusok elkészítésére a következő formátumokat ajánljuk:

  • Video vezérelt, előadásokra alapuló kurzus. Összetevői: szerkesztett video előadás, önellenőrző tesztkérdések, PDF előadások, beadandó feladatok, értékelt tesztkérdések.
  • SCORM tananyagok: szimulációs feladatokat tartalmazó multimédiás tananyag. Elsősorban szoftverek bemutatását, azok funkcióinak begyakoroltatását támogató tananyag.
  • Szöveg alapú tananyag.

A Dunaújvárosi Egyetem keretrendszeréhez készített kurzusokban további online eszközöket vehet igénybe a hallgató, ezzel is felerősítve az online oktatás hatékonyságát. (Chat, fórum, video konzultáció)

Az elmúlt időszak fejlesztési számokban

  • TÁMOP 4.1.1.C: 32 tananyag
  • TÁMOP 4.1.1.F: 13 tananyag
  • TÁMOP 4.1.2.A: 20 tananyag
  • TÁMOP 4.1.2.D: 3 tananyag
  • EFOP 3.5.1 10 tananyag
  • EFOP 3.4.3 10 tananyag
  • Pályázat független egyetemi tananyagok: 4 tananyag

A Dunaújvárosi Egyetem polimédia alapokon elkészített tananyagok száma: 92 tananyag

Az elkészített tananyagok egységes szerkezetűek, melyekben többszintű tananyag struktúrában (fejezet / alfejezet bontás) számos leírás, animáció, valamint videó betétek (polimédia) segítségével szerezhetik meg a szükséges ismereteket a hallgatók. Egy e-egy online kurzusban általában 30, de számos kurzusban 60-70 videó betét is elérhető, így a teljes online kurzuspalettában az elérhető videók száma jócskán meghaladja a 2500 felvétel, amely időben több mint 220 órát tesz ki.

 

A fejlesztett tananyagok témaköre

Az egyetemi projektekben elkészített online tananyagok témáit, azok szerzőjét, valamint a nyelvi verziókat a következő táblázatok tartalmazzák.  

Részletesebb információkért  Kattintson ide

 

A tananyagok elérése, publikálása

Az elkészített tananyagok publikálásához, nyomon követéséhez az egyetemi környezetben a Moodle keretrendszert alkalmazzuk.

Minden hallgató rendelkezik az egyetemi rendszerekhez történő belépéshez egyéni azonosítóval, ezért a személyre szabott kurzuseléréseket a Moodle rendszeren belül automatizáltan biztosítjuk. Az online kurzusok alkalmazásának módja az oktató igényei, elvárásai szerint különbözőek lehetnek. 

Online kurzusok alkalmazási módjának leírása  Kattintson ide 

 

 

 

Sikeres projektek

MEMOOC projekt
EFOP 3.4.4 Verseny
GYSEV projekt
MÁV projekt
HFIP projekt
Matech verseny

 

Üzleti partnerek által igénybe vett tartalomfejlesztések

Az egyetemi tartalomfejlesztések mellett kiszolgáljuk a versenyszférából érkező megkereséseket is. A teljesség igénye nélkül, íme néhány példa a sikeres online kurzusok kialakítására:

• Vasúti angol

• Vasúti német

• Munkavédelem

• Vezénylés

• Informatikai alapismeretek