Szakoktató (BA) ALAPSZAK
Vocational Technical Instructor BA
A felvételi vizsga
A felvételhez szóbeli gyakorlati vizsgát szervezünk. A felvételi összpontszám (max. 400 pont) az ezen a vizsgán elért pontszám (max. 200 pont) duplázásával kerül meghatározásra, többletpontok hozzáadása nélkül.
A felvételi vizsgára egyéni felvételi elbeszélgetések formájában kerül sor, melynek két része lesz.
1. Szakmai-pedagógiai bemutatkozás
A felvételi elbeszélgetés első részeként a jelölt bemutatja magát, eddigi személyes, szakmai és – amennyiben van – pedagógiai életútját, pályáját: képet ad rátermettségéről, szakmai motivációjáról, terveiről. A jelentkező bemutatkozását prezentációs diasorral kíséri, melyhez az oldal alján letölthető "Prezentáció sablon"-t kérjük használni. A prezentáció felépítéséhez további segítséget talál az ugyancsak lentebb letölthető "Prezentáció leírása" dokumentumban.
2. Pedagógiai-pszichológiai szituációk megvitatása
A felvételi elbeszélgetés második részeként a jelöltet a felvételi bizottság egy pedagógiai-pszichológiai szituációs feladattal ismerteti meg, melyről a jelöltnek véleményt kell alkotnia és megfogalmaznia. A szituációs feladatokra példák a harmadikként letölthető "Szituációs feladatok" dokumentumban olvashatók.
A felvételi vizsgák ideje
2024. augusztus 21-22., 9.00–16.00 között
Helyszín: MS Teams felületén, online formában (az érintettek a vizsga előtt elektronikus úton kapnak tájékoztatást)
A felvételi eljárás menete
A felvi.hu-n keresztüli jelentkezést követően az intézmény e-mail formájában keresi fel a jelentkezőket, melyben tájékoztatást ad:
- a felvételi vizsga időbeosztásáról és pontos helyszínéről,
- a megküldendő dokumentumok listájáról,
- a vizsga díjáról és fizetési módjáról, illetve
- egy előzetesen kitöltendő kérdőívről.
A felvételi vizsga eredményéről a jelentkezők sms vagy email értesítést fognak kapni központilag az Oktatási Hivataltól.
Kapcsolódó dokumentumok:
Prezentáció sablon minta
Sikeres felvételit kívánunk!
A Tanárképző Központ oktatói
Elérhetőségek:
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Telefonszám: +36 30 396 20 46
Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
Képzés szintje: alapképzés
Végzettség: alapfokozat (bachelor; rövidítve: BA)
Szakképzettség: szakoktató
A szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Vocational Technical Instructor
2024. szeptembertől induló képzés mintatanterve:
Mintatanterv (2024-től érvényes)
2023. szeptembertől induló képzés mintatanterve:
Mintatanterv (2023-tól érvényes)
2022. szeptembertől induló képzés mintatanterve:
SzakoktatóBA_mintatanterv_TK_2022
Mintatanterv (2021-től érvényes)
Képzési terület
- pedagógusképzés
A képzési idő félévekben
- 6 félév
Finanszírozás
- államilag támogatott
- költségtérítéses (195.000 Ft)
Választható specializációk és szakágak:
- Műszaki specializáció:
- Elektronika, informatika és távközlés szakág
- Építőipar és épületgépészet szakág
- Közlekedés, szállítmányozás és logisztika szakág
- Gépészet szakág
- Üzleti specializáció:
- Turizmus-vendéglátás szakág
- Gazdálkodás, ügyvitel és kereskedelem szakág
- Szolgáltatási specializáció:
- Kreatív szakág
- Rendészet és közszolgálat szakág
- Szépészet szakág
- Sport szakág
- Szociális szakág
A felvétel, a jelentkezés feltétele
- Az intézményben tett gyakorlati felvételi vizsga
- Érettségi
- Szakmai végzettség a választott szakághoz kapcsolódóan
Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma
- 180 kredit
A szak orientációja
- gyakorlatorientált (60-70 százalék)
A szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték
- 10 kredit
A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték
- 10 kredit
A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása
- 146/0114
1. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja olyan szakoktatók képzése, akik a specializációjukhoz tartozó ágazatok területén felkészültek az iskolai rendszerű és az iskolarendszeren kívüli szakképzésben elsősorban a gyakorlati tárgyak oktatásának megtervezésére, szervezésére, vezetésére, valamint oktatási tevékenység végzésére, a szakmai tantárgyakhoz kapcsolódó laboratóriumi foglalkozások és a vállalati képzőhelyeken folytatott szakmai (vállalati, intézményi képzőhelyeken, képzőközpontban folyó, tanműhelyi, tanirodai, tangazdaság, egyéni- és társas vállalkozásoknál folyó, valamint felnőttképzési, felsőoktatási és szakképzési duális képzési) egyéni és csoportos gyakorlatok megtervezésére, vezetésére, megszervezésére.
Tanulmányaikat a szakmai tanár mesterképzésben folytathatják.
Tudása
Alapvető tudással rendelkezik a személyiség sajátosságaira és fejlődésére vonatkozó nézetekről, a szocializációról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól.
Rendelkezik a szakoktatói tevékenységhez szükséges pedagógiai, pszichológiai, digitális pedagógiai és alapvető gyógypedagógiai, szociálpedagógiai és andragógiai ismeretekkel.
Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
Rendelkezik az információszerzéshez, az információk feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges alapvető (szövegértési, logikai, informatikai) felkészültséggel.
Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét.
Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
Ismeri a tehetség, a sajátos nevelési igény és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet, valamint a különleges bánásmód fogalmát, ismérveit.
Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatokszervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
Képességei
Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani.
2. A szakoktató specializációnak megfelelő elsajátítandó szakmai kompetenciák
- tudása
- Átfogóan ismeri a szakoktató specializációjának megfelelő tantárgykör alapvető tényeit, irányait és határait.
- Ismeri a szakoktató specializációjának műveléséhez szükséges legalapvetőbb matematikai, természet- vagy gazdaságtudományi, társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat a szakképzés nézőpontjából.
- Ismeri a specializációjához kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert a szakképzés nézőpontjából.
- Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati, intézményi, szolgáltató, mezőgazdasági) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
- Rendelkezik a rövidciklusú képzések tervezéséhez, szervezéséhez és vezetéséhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel.
- Rendelkezik a szakoktatói tevékenységhez szükséges speciális elméleti és módszertani alapokkal és gyakorlati ismeretekkel.
- Ismeri a duális és egyéni képzés legfontosabb alapfogalmait, jellemzőit, tipikus megvalósítási formáit.
- képességei
- A szakképzés nézőpontjából képes a specializációnak megfelelő ismeretrendszerét alkotó diszciplínák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és adekvát értékelő tevékenységre.
- A szakképzés nézőpontjából képes az adott specializáció legfontosabb elméleteit, eljárásrendjét és az azokkal összefüggő terminológiát gyakorlati feladatok végrehajtásakor alkalmazni.
- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
- Képes a szakmai specializációnak megfelelő munkafogások, munkacselekvések, munkatevékenységek bemutatására, elsajátításának és begyakoroltatásának irányítására.
- Képes a gyakorlati vizsgák megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására és ellenőrzésére, értékelésére a minőségbiztosítási elvek figyelembevétele révén.
- Képes egyszerűbb, a szakképzés nézőpontjából fontos rendszerek és folyamatok modellezésére, különös tekintettel a gyakorlóhelyek eltérő szempontjaira.
- Képes ismereteit alkotó módon használva munkahelye (képzési központ, tanműhely, taniroda, tangazdaság, vállalat vagy vállalkozás által működtetett egyéni gyakorlóhely) erőforrásaival hatékonyan gazdálkodni.
- Munkája során képes alkalmazni és betartatni a biztonságtechnikai, tűzvédelmi és higiéniai szabályokat, előírásokat.
- Képes arra, hogy specializációjának megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább alapszinten egy idegen nyelven.
- attitűdje
- Vállalja szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Nyitott a specializációja területén zajló, a szakképzés szempontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai és pedagógusi céljai megvalósításának egyik eszközévé váljon.
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
- autonómiája és felelőssége
- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan végzi az átfogó, megalapozó szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen a pedagógiai) szakterület képzett szakembereivel is.
- Feltárja az alkalmazott technológiák, eljárások, kezelésmódok hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
- A szakképzés nézőpontjából figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
3. A szakoktató pedagógiai területen elsajátítandó
- tudása
- Alapvető tudással rendelkezik a személyiség sajátosságaira és fejlődésére vonatkozó nézetekről, a szocializációról, a hátrányos helyzetű tanulókról, a személyiségfejlődés zavarairól, a magatartásproblémák okairól.
- Rendelkezik a szakoktatói tevékenységhez szükséges pedagógiai, pszichológiai, digitális pedagógiai és alapvető gyógypedagógiai, szociálpedagógiai és andragógiai ismeretekkel.
- Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
- Rendelkezik az információszerzéshez, az információk feldolgozásához, értelmezéséhez és elrendezéséhez szükséges alapvető (szövegértési, logikai, informatikai) felkészültséggel.
- Rendelkezik a tanulóközpontú tanulási környezet fizikai, emocionális, társas, tanulási sajátosságainak, feltételeinek megteremtéséhez szükséges ismeretekkel.
- Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés jelentőségét
- Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
- Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
- Ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
- Ismeri a tehetség, a sajátos nevelési igény és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet, valamint a különleges bánásmód fogalmát, ismérveit.
- Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok
- szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
- képességei
- Képes a tehetséges, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű és a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a különleges bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan nevelni, oktatni, számukra differenciált bánásmódot nyújtani
- Képes a konfliktusok hatékony kezelésére.
- Képes az érdeklődés, a figyelem folyamatos fenntartására, a tanulási nehézségek felismerésére a végzettségének megfelelő korosztály és a felnőttoktatás keretében is.
- Képes a megértési nehézségek felismerésére és kezelésére.
- Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
- Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel, a szaktárgyainak megfelelő szakterületek képviselőivel, az iskolai és iskolán kívüli munkatársakkal a partnerek életkorának, kultúrájának megfelelően.
- Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
- Képes a szaktárgyainak tanításával, tanulásirányításával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
- attitűdje
- Tiszteli a tanulók személyiségét.
- Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Törekszik az aktív együttműködésre a szakmai elméleti tárgyak tanáraival.
- Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon
- Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, kész a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulásra.
- Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
- Elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra és magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
- Elkötelezett az alapvető demokratikus értékek iránt.
- Szociális érzékenység és segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi oktatómunkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
- autonómiája és felelőssége
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
- Egyenrangú partner a szakmai kooperációban, végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
4. Szakmai jellemzők
- A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- természet- vagy gazdaságtudományi ismeretek (a szakképzés sajátos elvárásaihoz igazodó matematikai, továbbá a specializációhoz tartozó természet- vagy gazdaságtudományi ismeretek): 15-20 kredit;
- gazdasági és humán ismeretek (a szakképzés követelményeihez kapcsolódó közgazdaságtan, gazdaság menedzsment, környezetvédelem, minőségbiztosítási ismeretek, továbbá a humán ismeretek közül az alkalmazott kommunikáció, a munka- és egészségvédelem, a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés) 15-20 kredit;
- szakoktatói ismeretek
- összesen 120-130 kredit, ebből pedagógiai és pszichológiai ismeretek, pedagógiai gyakorlatok 30-40 kredit,
- a szakmai specializációnak megfelelő szakmai ismeretek 40-50 kredit, ami a szakoktató szak specializációja szerinti ágazatoknak megfelelő szakmai ismeretek és készségek, melyek tartalmukban és követelményeikben igazodnak az iskolai, a képzőközpontbeli, a duális, a vállalati, intézményi és az egyéni szakképzés sajátos elvárásaihoz, és
- a szakmai specializációnak megfelelő szakmódszertanok, szakmai és pedagógiai gyakorlatok, figyelembe véve a gyakorlati képzőhelyek eltérő sajátosságait 40-50 kredit.
5. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai és pedagógiai gyakorlat a szakmódszertanokhoz kapcsolódva, szakmai gyakorlóhelyen (iskolai, vagy képzőközpont, vagy tanműhely, taniroda, tangazdaság, tankonyha vagy vállalat, vállalkozás, felnőttoktatási, a felsőoktatási és szakképzési duális képzési) szervezett gyakorlat és a szakmai gyakorlat során szerzett tapasztalat portfólióban történő összefoglalása.
6. A képzést megkülönböztető speciális jegyek
A szakoktató szak fejlesztendő kompetenciaterületei szervesen kapcsolódnak a szakképzés ágazati ismereteihez, intézményünkben az alábbiak szerint:
Szakoktató szak specializációja | Szakképzési szakág | |
műszaki |
|
|
üzleti |
|
|
szolgáltatási |
|
Szakmai jellemzőiben sajátosan, ugyanakkor hangsúlyosan jelenik meg a gyakorlati (iskola, képzőközpont, tanműhely, taniroda, tangazdaság, vállalat vagy vállalkozás, egyéni, felnőttképzési, a felsőoktatási és szakképzési duális képzési) szakképzésre való felkészítés, ami sajátosan nyilvánul meg a természettudományos, a gazdasági és humán, a szakoktatói specializációnak megfelelő szakmai ismeretekben és készségekben.
7. Továbbtanulási lehetőségek
A Dunaújvárosi Egyetemen:
-
mesterképzési szakon: Tanár-mérnöktanár MA gépészet-mechatronika, informatika, műszaki-gazdasági specializáció;
-
más alapképzési szakokon;
-
szakirányú továbbképzési szakokon;
-
felsőfokú szakképzésben.
Más felsőoktatási intézmények
- mesterszakjain,
- szakirányú továbbképzési szakjain.
8. Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek:
A szakoktatói képzettség iránt jelentős társadalmi igény figyelhető meg. A munkaerőpiaci és társadalmi igények kielégítését várhatóan jól szolgálja a kétciklusú, lineáris rendszerű képzési szerkezet, amelyben az alapképzés a szakoktató szakon magas szinten képzett gyakorlati oktatók képzését biztosítja. Meggyőződésünk, hogy a jól képzett szakoktatók számára választott szakjuk és specializációjuk lehetővé teszi a szakmai képzésben, illetve az ország bármely kis- és nagyvállalatánál való elhelyezkedésüket.
9. A hallgatók lehetőségei a képzési időszak alatt:
-
Részvétel a Tanárképző Központ tudományos diákköri műhelyének folyamatos működésében /hozzáférés új gépekhez, eszközökhöz, könyvekhez, folyóiratokhoz/.
-
Részvétel szakmai kirándulásokon, mely során hallgatóink más szakképzési centrumok működésébe is bepillantást nyerhetnek.
-
Részvétel külföldi tanulmányutakon és más országok felsőoktatási intézményeiben történő szakmai részképzéseken.
-
Kollégiumi elhelyezés (a kollégiumi összférőhelyek 50%-át az első évesek kapják).
-
Egyetemünk az államilag elismert ITK Origó és a Pannon nyelvvizsgarendszer akkreditált vizsgahelye.
-
Hallgatóink tagjai lehetnek a több mint 250 éves Selmeci diákhagyományokat őrző és tisztelő közösségnek.
10. Kollégium
Pályázat útján az elsőévesek számára korszerű kollégiumi férőhelyet tudunk biztosítani.
11. Felvételi ügyintézés
Általános felvételi kérdések:
Tanulmányi Hivatal
Dunaújváros, Táncsics Mihály utca 1/a "M1" jelű épület 019. számú iroda
Tel.: (30) 226-2345
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Szakmai kérdések:
Tanárképző Központ
Tel.: +36 30 396 20 46
e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.