A mesterséges intelligencia az elmúlt években berobbant a felsőoktatás világába. Az eszközök használata azonban nemcsak lehetőséget, hanem komoly felelősséget is jelent. A Dunaújvárosi Egyetem ezért világos irányelveket fogalmazott meg a hallgatók számára, miközben a MYNDS.AI közreműködésével több képzést is szervezett a téma gyakorlati bemutatására.

 

Egyetemi szabályok az MI használatáról

Az egyetem szabályzata szerint (Hallgatói Követelményrendszer – Tanulmányi és Vizsgarend) a hallgatók tanulmányaik során csak támogató jelleggel használhatnak MI-eszközöket, úgy, hogy ez nem sérti az önálló munkavégzést és az akadémiai integritást. A felhasználást minden esetben jelölni kell: meg kell adni, hogy milyen eszközt, milyen célból és milyen mértékben alkalmaztak. A jelöletlen használat súlyos etikai vétségnek minősül.

A szabályzat egyértelművé teszi, hogy a beadott munka tartalmáért továbbra is a hallgató felel. Az oktatók pedig tantárgyanként határozhatják meg, hogy engedélyezik-e az MI használatát, és ha igen, milyen keretek között.

 

Három képzés, több száz résztvevő

Az egyetemen eddig három alkalommal szerveztek MI-képzést. A programokon összesen több mint 400-an vettek részt, akik közül több mint 300-an igényeltek és kaptak tanúsítványt.

A képzéseket a MYNDS.AI szakemberei tartották, gyakorlati példákon keresztül bemutatva a mesterséges intelligencia hatékony használatát, az egyetemi feladatok elvégzése során. Az érdeklődők megtanulhatták, hogyan írjanak eredményes “promptokat”, miként tudják a szövegírást, adatfeldolgozást és kutatást támogatni a mesterséges intelligencia eszköztárával.

 

Nemzetközi kitekintés

Nemzetközi szinten is egyre több felsőoktatási intézmény dolgoz ki irányelveket. Az amerikai Cornell Egyetem például hangsúlyozza, hogy az MI felismerő algoritmusok nem megbízhatóak, ezért a hallgatói felelősségvállalás kulcsfontosságú. Az Austini Texasi Egyetem új szabályrendszere szintén a felelős használatra figyelmeztet, kiemelve, hogy a tiltás helyett a kontrollált alkalmazás a jövő útja.

A Dunaújvárosi Egyetem példája azt mutatja, hogy a mesterséges intelligencia nem ellenség az oktatásban, hanem eszköz, amely helyes szabályozással és felelősségteljes használattal a tanulási folyamat hasznos kiegészítője lehet. A képzések iránti nagy érdeklődés és a megszerzett tanúsítványok száma is azt jelzi, hogy a hallgatók nyitottak az új technológiákra.

 

A képzés a Dunaújvárosi Egyetem RRF-2.1.2-21-2022-00002 „Gyakorlati képzések fejlesztése a Dunaújvárosi Egyetemen” c. pályázat keretében került lebonyolításra.

Szerződött támogatás összege: 1,242 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás.

 

A projekt az Európai Unió támogatásával valósult meg.