Az Egyetem eredményeiről és víziójáról Süli János kuratóriumi elnök és Dr. András István rektor osztotta meg gondolatait.
2021. augusztus 1. óta a fenntartói jogokat a Dunaújvárosi Egyetemért Alapítvány gyakorolja.
Ennek kapcsán fejtette ki gondolatait az egyetemen elvégzett fejlesztésekről és a jövőbeni tervekről Süli János, a Dunaújvárosi Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke.
„Mit kell tudni a Dunaújvárosi Egyetemről?
A Dunaújvárosi Egyetem központi épülete 1951 és 1953 között épült Malomsoky József tervei alapján. 1969-től a főiskolai kar időszakát éltük. Először, mint a Nehézipari Műszaki Egyetem Kohó- és Fémipari Főiskolai Kara, majd 1990-től a Miskolci Egyetem Dunaújvárosi Főiskolai Karaként tevékenykedtünk.
2000-ben, amikor önálló felsőoktatási intézménnyé válhattunk, határozott elképzelésünk volt arról, hogy miként váljunk Dunaújváros és a régió szellemi innovációs központjává. Képzési és kutatási területeink bővítését e cél szolgálatába állítottuk. Célunk volt, hogy létrehozzunk egy korszerű intézményt, a Közép-európai Innovációs és Technológiai Campust.
2016. január 1-től, mint Egyetem működünk, 2021. augusztus 1. óta a fenntartói jogokat a Dunaújvárosi Egyetemért Alapítvány gyakorolja.
Infrastrukturális fejlesztések is történtek az intézményben. Mire fókuszáltak?
Folyamatosan modernizáljuk a kampuszt. Az Főépület teljes felújítása megtörtént. SMART fűtésrendszert vezettünk be, ami egyszerre energiatakarékos és környezetbarát megoldás. Az a célunk, hogy a diákok valóban 21. századi környezetben tanulhassanak.
A technológiai fejlesztések mennyiben segítik a képzéseiket?
Teljes mértékben. Tudatosan úgy alakítottuk ki, hogy azok megfeleljenek az aktuális technológiai és gazdasági trendeknek. Az ipar folyamatosan jelzi felénk, mire van szükségük, mi pedig ehhez igazítjuk a képzési kínálatunkat. Így biztosítjuk, hogy a nálunk végzett hallgatók versenyképes, naprakész tudással lépjenek ki a munkaerőpiacra.
Milyen jövőképpel dolgoznak tovább?
Tovább erősítjük a nemzetközi kapcsolatainkat, még több külföldi hallgatót és oktatót szeretnénk bevonni, bővítjük az ipari kapcsolatainkat, és folyamatosan reagálunk az új kihívásokra, legyen szó akár zöld energiáról, akár a digitalizáció következő lépcsőfokáról.
Az egyetem megújításával egyidőben került a Bánki Donát Technikum a Dunaújvárosi Egyetem fenntartása alá. Milyen változások történtek azóta?
Az elmúlt években jelentős infrastrukturális és szakmai fejlesztések történtek az intézményben. Az egyetem és a technikum között az együttműködés fő célja a középiskolás fiatalok részére szakmai életpálya biztosítása. A technikum képzési portfólióját a regionális igényekhez, valamint az egyetem képzési palettájához igazítottuk.”
(Süli János, a Dunaújvárosi Egyetemért Alapítvány kuratóriumának elnöke. Fotó: DUE)
A DUE évről évre döntögeti saját rekordjait: a 2025-ös általános felvételi eljárásban (ahogy a korábbi években is) több mint 1000 fő jelölte első helyen az Intézményt. A hallgatói létszámemelkedésről, az egyetemi életről és a stratégiai célokról adott tájékoztatást Dr. András István rektor.
Az elmúlt években ugrásszerűen növekedett a hallgatói létszám az egyetemen. Mi az oka ennek?
Kezdődött azzal, hogy 2023-ban az első évesek száma megduplázódott. A hallgatói létszámunk 2024-ben megközelítette a 3500 főt, ami valóban kiemelkedő eredmény. A titok abban rejlik, hogy olyan képzéseket kínálunk, amelyek valóban a jövőre készítik fel a diákokat. Fontos kiemelnem azt is, hogy a korszerű infrastruktúra mellett felkészült oktatók is rendelkezésre állnak – ez a kombináció pedig egyre több fiatalt vonz hozzánk, akár határon túlról is.
A külföldi hallgatók száma is látványosan nőtt. Mitől ilyen vonzó az egyetemük a nemzetközi diákok számára?
A világ minden tájáról – 48 országból – érkeznek hozzánk fiatalok, mert nálunk valódi, piacképes tudást szerezhetnek. A hidrogéntechnológia vagy a nukleáris energia képzéseink például olyan területek, amelyek globálisan is keresettek. Ráadásul közvetlen kapcsolatban állunk a hazai ipari szereplőkkel, így a gyakorlatban is kipróbálhatják magukat a hallgatóink. Olyan partnereink vannak többek között, mint a MOL, MÁV, MVM, PAKSI ATOMERŐMŰ ZRT, SCHNEIDER ELECTRIC.
Mitől lesz ma igazán versenyképes egy friss diplomás?
Attól, ha nemcsak lexikális tudása van, hanem gyakorlati tapasztalata is. Mi ebben hiszünk, ezért dolgozunk együtt 74 ipari partnerrel, akik folyamatosan segítenek abban, hogy a képzéseink naprakészek legyenek. A hallgatóink már az egyetem alatt beléphetnek ezekbe a cégekbe, így mire diplomát kapnak, már valós munkatapasztalatot is szereztek.
Emellett a szociális kompetenciák – együttműködés, pontosság, csoportmunka – legalább ennyire fontosak. A belépő generáció számára kulcskérdés a munka-magánélet egyensúly megteremtése.
2021 és 2026 között átfogó Intézményfejlesztési Terv mentén zajlanak a Dunaújvárosi Egyetem modernizálási elképzelési. Hol tartanak most?
Nagyon jó ütemben haladunk. Az Oktatás-képzés területen például 11 stratégiai cél mentén dolgozunk, és ezekhez 45 konkrét akció társul. Büszkén mondhatom, hogy ezek közül minden olyan tevékenység, amelyhez mérhető eredményt rendeltünk, már megvalósult vagy „úton van”.
Melyek ezek a stratégiai célok?
A fókuszterületeink között ott van a zöld transzformáció, a nukleáris fejlesztések, a hidrogénstratégia, de kiemelt szerepet kap a tehetséggondozás, a digitalizáció, az anyagtudomány vagy éppen a gépészet is. Emellett fontos feladatunk a régió fejlesztésében való aktív részvétel, hiszen a helyi ipari szereplőkkel szoros az együttműködésünk.
Az egyetem közösségi élete mennyire aktív?
Nálunk nemcsak tanulni lehet. Fontosnak tartjuk, hogy szakmai programokkal, workshopokkal és közösségi rendezvényekkel is támogassuk a hallgatókat. Hiszünk abban, hogy a személyes fejlődés legalább annyira fontos, mint az elméleti tudás.
(Dr. András István, a Dunaújvárosi Egyetem rektora. Fotó: DUE)
A Dunaújvárosi Egyetem zártkörű rendezvényt szervez a Dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskolában tanuló diákok szüleinek, valamint a szülői munkaközösség tagjainak az intézmény lehetséges fenntartóváltása kapcsán. További információk az eseménnyel kapcsolatban IDE kattintva érhetőek el.