Kutatócsoport neve |
Elektromos autótöltő kutató csoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Király Zoltán |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Odry Péter, Dr. Odry Ákos, Burkus Ervin, Dr. Szakáll Tibor, Dr. Tadity Vladimir, Dr. Kecskés István, Dr. Leitold Ferenc, Manojlovics Heléna Segéd személyzet: Nagy Andrea, Hojek Brigitta |
Rövid leírás |
Finanszírozás: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00173 Elektromos gépjárművek automatikus töltését megvalósító töltő robot kutatási fejlesztési projekt Időtartam: 2021.01.01-2024.12.31 A projekt keretén belül egy olyan vezetékes robotkaros elektromos autótöltőállomást hozunk létre, mely több beállásos parkolóhely számára egyetlen robotkarral és egyetlen töltőoszloppal biztosítja az elektromos autók töltését. A robotkaros töltés és a hozzá kapcsolódó informatikai rendszer biztosítja, hogy a jármű vezetőjének ne kelljen várakoznia az üres töltőállomásra, valamint a jármű vezetőjét a rendszer értesíti, ha a jármű akkumulátorai a megadott szintre feltöltődtek. Az elektronikai rendszer a töltőállomás foglaltságáról, a töltés elkezdéséhez még hátralévő időről is tájékoztatja a rendszerbe belépő sofőröket. A töltőállomás közvetlen humán kezelő nélküli, ezért a rendszerünk figyeli az autók parkolási formációit. A helytelen parkolásról közvetlenül a helyszínen elhelyezett hangszórókkal tájékoztatja a vezetőt, illetve a vezetők által használt mobil applikáción keresztül. A töltést csak akkor kezdi meg, ha a biztonsági előírásoknak megfelel a parkoló autó és az utasok sem tartózkodnak a töltési térben. A robotkaros töltőállomás alkalmas lesz humán és autonóm vezérlésű elektromos, továbbá plugin hibrid gépjárművek töltésére is. Ehhez létrehozunk egy egyedi geometriával rendelkező kollaboratív robotkart, mely képes lesz a töltőkábel megfogására, az autó töltőnyílásába csatlakoztatására úgy, hogy a különböző típusú gépjárművek különböző helyein (orrész, A oszlopon, B oszlopon) kialakított töltőnyílásokhoz hozzáférjen. A rendszer képes lesz a töltés végét követően a töltőkábel eltávolítására is. Kialakítunk egy intelligens elektronikus látó rendszert, mely azonosítja a gépjármű típusát, ez alapján a töltőnyílás elhelyezkedését és az esetleges akadályokat. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2021 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
ITS (Information Technology Security) kutatócsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Király Zoltán |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Leitold Ferenc, Hadarics Kálmán Hallgató: Engyel Gergely Külső kutatók: Érsek Dominik (DUE Ma hallgató), Sárdi Gergely |
Rövid leírás |
Időtartam: 2018.06.12-2023.12.31 (Secudit Kft. finanszírozásában) A kutatás leírása: A számítógépes fenyegetettségek (malware) kutatása. Hogyan lehet megállapítani egy minta alapján, hogy az malwaret tartalmaz, hogyan lehet azokat családokba sorolni, milyen biztonsággal állapítható meg, hogy a minta veszélyes. Milyen algoritmusok alapján dönthetjük el egy víruskeresőről, hogy az megfelelő hatékonysággal működik. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2018 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Virtuális Telekonferencia Robot kutatócsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Király Zoltán |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Burkus Ervin, Vámosi Zoltán Hallgató: Engyel Gergely Külső kutatók: Érsek Dominik (DUE Ma hallgató), Sárdi Gergely |
Rövid leírás |
Finanszírozás 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO - EGYETEMI INNOVÁCIÓS ÖKOSZISZTÉMA (POC2)Időtartam: 2022.06.01-2023.06.15 A kutatás leírása: A megvalósítandó termék célja a virtuális valóság és a telekonferencia összekötése. Egy olyan általánosan elérhető mobil robotot szeretnénk létrehozni, mely 3D sztereo kamerával közvetíti környezetének képét a távoli felhasználó VR szemüvegébe vagy a Metaverzumba. A robotot a VR szemüveghez tartozó vezérlőkkel (joystick) illetve a szemüvegbe integrált mozgásérzékelővel (IMU) lehet irányítani. A felhasználó a klasszikus telekonferencia eszközök és robotok által adott megoldásokhoz képest sokkal tágabb felhasználási lehetőségekben és valósabb élményekben részesül. A robot kompakt méreteinek és mozgathatóságának köszönve költségbarát, könnyen hordozható és bárhol telepíthető. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2022 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Alkalmazott robotika kutatócsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Odry Péter |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Király Zoltán Dr. Odry Péter Dr. Burkus Ervin Dr. Kecskés István Dr. Szakáll Tibor Dr. Tadic Vladimir Dr. Odry Ákos |
Rövid leírás |
A kutatás célja olyan robotok kifejlesztése, mely képesek olyan feladatok végrehajtására, melyekre a kereskedelmi forgalomban kapható ipari és kollaboratív robotok nem képesek. A kutatás elemei között szerepel: mesterséges látás (pozicionálás, alakfelismerés, bounding boksz, útvonalfelderítés), egyedi geometriájú robotok készítése (festőrobot), hexapod robot (hatlábú különleges feladatok elvégzésére alkalmas robot(ok) készítése, csőjárás), vakond robot (talajfúró robot), robotok robosztusságának javítását célzó kutatások. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2017 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Adatbázisok és adattárolási technológiák |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Hadarics Kálmán |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Hadaricsné Dudás Nóra Erzsébet, Horváth Gábor Attila |
Rövid leírás |
Kutatási terület: Adatbázisok és adattárolási ( storage) technológiák, adattároló hálózati infrastruktúrák, blockchain technológia Ipari kapcsolat: Data Storage & Security Kft. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2021 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Gépi tanulási modellépítési technikák kis és közepes méretű egyetemi kurzusok számára |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Bognár László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Fauszt Tibor Dr. Nagy Bálint |
Rövid leírás |
A kutatás leírása: Egy oktatási cél és egy adott tanulási kontextusban a tanulókkal és tanulási tevékenységeikkel kapcsolatos prediktív tényezők halmaza közötti kapcsolat vizsgálható prediktív gépi tanulás (ML) modellezéssel. Sok tanulót tartalmazó kurzusok és a kurzusok szakterületeit jól tükröző prediktorokkal a "klasszikus" ML-modellek előrejelző képessége általában megfelel az elvárásoknak. Ugyanakkor még a nagy egyetemeken is vannak olyan kurzusok, ahol a hallgatók kis száma nem teszi lehetővé a "klasszikus" ML-modellek alkalmazását, bár a hallgatói teljesítmény előrejelzésének igénye ezeknél a kurzusoknál is megjelenik. Ebben a projekteben különböző modellépítési technikákat vizsgálunk, amelyekkel növelhető a modellek előrejelző ereje. Szisztematikusan vizsgáljuk, és fejlesztjük a különböző modellépítési technikákat a kevésbé hatékony technikáktól kezdve a fejlettebbekig. Ezek a kifejlesztett módszerek még kis vagy közepes méretű egyetemi kurzusok esetében is alkalmazhatók, és idővel monoton növekvő jó teljesítménymérőket produkálnak. Alkalmazhatóságuk feltételeit és korlátait is megvitatjuk. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2020 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
A mesterséges intelligencia alapú chatek használatának hatása a diákok motivációjára, önhatékonyságára, teljesítményére |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Bognár László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Ágoston György Dr. habil Bacsa-Bán Anetta Dr. Fauszt Tibor Dr. Gubán Gyula Dr. Joós Antal Dr. Juhász Levente Zsolt Kocsó Edina Dr. Kovács Endre Dr. Maczó Edit Mihálovicsné Kollár Anita |
Rövid leírás |
A kutatás leírása: A kutatási projekt célja annak vizsgálata, hogy miként változik meg a hallgatók motivációja és önhatékonysága a mesterséges intelligencia alapú chatek használata tanulási folyamatba való beillesztésének következtében. A kísérletben résztvevő oktatók, mint tanulást segítő eszközt használják ezeket az eszközöket a saját tantárgyuk oktatása során. A kísérlet alkalmával adatokat gyűjtünk, majd azokat statisztikai elemzéseknek vetjük alá. Az adatgyűjtéshez pre- és posztszemeszter kérdőíveket tervezünk, amelyeknek a célja az Önrendelkezési Elméleten és Bandura Önbizalom-elméletén alapuló konstrukciók (faktorok), és más kontextuális tényezők mérése, statisztikai elemzése. A végső cél annak vizsgálata, hogy a mesterséges intelligencia alapú chatek használata mennyire javítja a kurzus eredményességét. A jelen kutatásban a hangsúly azon van, hogy ezek az eszközök, a tárgy elsajátítása során, hogyan és milyen mértékben befolyásolják a hallgatók belső motivációját és önhatékonyságát. A kutatás következő fázisában gépi tanulási modelleket építünk, amelyekben a motivációs és önhatékonysági faktoroknak, mint prediktoroknak, a hatékonyságát vizsgáljuk. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2020 |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Az online biztonsági magatartás értékelése: Egyetemi hallgatók személyes kiberbiztonsági tudatossági skálájának kifejlesztése és validálása |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Bognár László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Nagy Bálint Bottyán László |
Rövid leírás |
A kutatás leírása: Ahogy a digitális korszak áthatja a felsőoktatást, az egyetemi hallgatók kiberbiztonsági tudatossága sürgető problémává vált. A projekt a hallgatók kiberbiztonsági gyakorlatát befolyásoló viselkedési tényezőket vizsgálja egy robusztus, empirikusan validált felmérés kidolgozásával. Kutatásunk átfogó keretrendszert alkalmaz, amely mind feltáró, mind megerősítő faktorelemzéseket (EFA; CFA) alkalmaz, hogy megerősítse a felmérés képességét a hallgatók kiberbiztonsági tudatossága bonyolult dimenzióinak megragadására. Strukturális egyenletmodellt (SEM) dolgoztunk ki a kiberbiztonsági viselkedés kulcsfontosságú dimenzióinak körülhatárolására és vizsgálatára a diákok körében. A validálás után ezt a modellt arra használjuk, hogy a felmérésben részt vevő, változatos diákdemográfia körében a kiberbiztonsági viselkedésmódok alapos összehasonlító elemzését végezzük el. A vizsgálat kiterjed a nemek, korcsoportok, tudományágak és kulturális hátterek közötti viselkedés vizsgálatára is, megvilágítva a modern hallgatói tapasztalatokat meghatározó, változatos kiberbiztonsági viselkedésformákat. Kutatásunk végső soron arra törekszik, hogy hozzájáruljon a digitális biztonság javításához az oktatási környezetekben, összehangolva a hallgatók online gyakorlatát a szilárd biztonsági intézkedésekkel és ápolva a kiberbiztonsági tudatosság kultúráját az akadémián. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2023 |
Publikációk |
|