Kutatócsoport neve |
A szakmaipedagógus-képzés helyzete és perspektívái |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Kadocsa László (DUE TK, A.t.) Dr. habil. Bacsa-Bán Anetta (DUE TK) |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Cserné Adermann Gizella Dr. Dr. Gubán Gyula Dr. Budai Gábor Dr. Maczó Edit Kocsó Edina Cserné Pekkel Márta |
Rövid leírás |
A kutatócsoport a szakmaipedagógus-képzéshez kapcsolódóan mind a hallgatók, mind a képzés helyzetét kívánja időről időre megvizsgálni. Helyzetelemzésekkel, történeti áttekintésekkel, empirikus vizsgálatokkal kutatja a pedagógusképzésbe lépőket, a képzésben résztvevőket, a végzetteket. A hozzáadott érték, a folyamatot meghatározó elemek pl tanterv szemszögéből teszi csakúgy, mint a tágabb társadalmi és gazdasági helyzet (szakképzési dimenzió), a felsőoktatás és a felnőttoktatás szempontjait szem előtt tartva. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2000. |
Publikációk |
Dr. Kadocsa László- Dr. Varga Lajos: Kompetenciaorientált szakmaitanár-képzés. NSZFI 2007, 227p. Dr. Gubán Gyula-Dr. Kadocsa László: Szakképzés Magyarországon. NSZFI 2007, 92 p. László Kadocsa -Péter Ludik:Virtual electronik learning in vocational teacher training. 2006, 2000-2006 HU/02/B/F/PP-1360 Dr. Bán Anetta: A szakképzésben oktató pedagógusok összetételénk elemzése a teljes állományra. NSZFI 2006, 75 p. További MTMT tanulmányok napjainkig Maczó, Edit (2023): Az oktatói pálya perspektívái a szakoktató hallgatók körében. DUNAKAVICS 11: 12 pp. 83-90. 8 p. |
Kutatócsoport neve |
Didaktikai és szakmódszertani kutatások |
Alapító / Vezető kutató(k) |
|
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Kadocsa László a.t. Cserné Adermann Gizella Dr. A.t. Dr. Ludik Péter társkutató Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. |
Rövid leírás |
Kutatási célunk a pedagógusképzésünkben résztvevő hallgatók, valamint egy országos adatbázisra támaszkodó végzett pedagógusokat is megkereső kérdőív kitöltetése volt, amelynek alapján indirekt módon következtetni tudunk a pedagógiai tárgyak keretében elsajátított módszertani kultúra jelenlétére a mindennapi gyakorlatban. A kutatás során felhasználtuk az intézet dokumentumait, szakmai programjait, a hallgatói elégedettségi kérdőívek eredményeit, és a 2014 tavaszán végrehajtott vizsgálat (országos minta) témához illő válaszait. Elemeztük a mérnök tanár képzőhelyek tanterveinek e témához kapcsolódó részeit.
|
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2014. |
Publikációk |
dr. László Kadocsa- dr. Gyula Gubán: THE EXAMINATION OF VOCATIONAL TEACHERS' METHODOLOGICAL CULTURE |
Kutatócsoport neve |
Hallgatói kompetenciák és alapkészségek vizsgálatának kutatócsoportja |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. habil. Balázs László a.t. Dr. habil Bacsa-Bán Anetta a.t. |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Cserné Adermann Gizella Dr. a.t. Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Maczó Edit a.t. Cserné Pekkel Márta a.t. Kocsó Edina a.t. Dr. habil Rajcsányi-Molnár Mónika a.t. Dr. habil András István a.t. Dr. Joós Antal társkutató |
Rövid leírás |
A kutatás célja a hallgatói sikerességet és a lemorzsolódás csökkentését szolgáló tényezők vizsgálata, javaslatok kidolgozása a lemorzsolódás csökkentésére. A kutatás első fázisában megvizsgáltuk a felsőoktatásban tanító oktatók elvárásait a belépő hallgatói alapkompetenciákról (2016), 2023-ban a kutatócsoport kidolgozott egy olyan mérőeszközt, amelynek segítségével a belépő hallgatók tanulmányaikhoz szükséges szövegértelmezését, a dokumentumokban való tájékozódásának képességét, ezen felül a szaktól függően matematikai vagy logikai/gondolkodási kompetenciáik mérésére alkalmas. A vizsgálatot a 2023-ban alapképzésre belépő hallgatók körében elvégeztük, a követő vizsgálatok folyamatban vannak. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2016- |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Cserné Adermann Gizella Dr. a.t |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Kadocsa László a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. Dr. Ludik Péter a.t. Zsolnai Józsefné |
Rövid leírás |
A Dunaújvárosi Főiskola a Pannon Egyetemmel konzorciumi formában nyerte el a kutatás megvalósításához szükséges támogatást. A projekt során az alábbi tevékenységek valósultak meg: - A pedagógusképzés intézményen belüli szervezeti feltételrendszerének kialakítása, továbbfejlesztése, a Tanárképző Központok kialakítása, fejlesztése. - A pedagógiai kutató-és szolgáltató feladatokat ellátó térségi pedagógiai központok kialakítása, fejlesztése. - A köznevelési és felsőoktatási intézmények együttműködésének bővítése, összehangolása - A felsőoktatási pedagógusképzésben résztvevő köznevelési pedagógusok továbbképzésének megvalósítása. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2013-2015. |
Publikációk |
Cserné dr. Adermann Gizella: PEDHALO.DUF Dunakavics Könyvek 10. DUF PRESS 196 p. |
Kutatócsoport neve |
Szakképzési kutatások |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Gubán Gyula Dr. Kadocsa László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Budai Gábor Dr. Kadocsa László a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. Magyar András Bacsa-Bán Anetta |
Rövid leírás |
Az elmúlt évszázadban sokféle nagyléptékű elemzés látott napvilágot, amelyek igyekeztek megvilágítani a gazdasági fejlődés elvárásai és az oktatás közötti kapcsolatot, ugyanakkor kevesebb figyelem fordult az ipari fejlődés és a szakmai képzés tartalma, az oktatást segítő tantervi, az ipari haladás és a szakmai tanárok képzése, módszertani felkészítése közötti kapcsolatra, jóllehet ez utóbbi véleményünk szerint a továbblépés kulcs eleme. Az oktatás, képzés kapcsolatának vizsgálata legtöbb esetben az oktatás szerkezeti átalakítására koncentrálódott. Napjainkban azonban a tudományok, az ipari tudományok változása olyan elemi erővel és gyorsasággal jelent meg, amelyek azon túl, hogy szinte lehetetlen feladat elé állítják a szakembereket, azt is sugallják, hogy nem kerülhetjük meg, a szerkezeti átalakítást is beleértve, az említett összefüggéseknek a vizsgálatát, elemzését. Kutatásunk során ennek a szerteágazó kérdéskörnek a vizsgálatára vállalkozunk. Véleményünk szerint talán nem hiábavaló áttekinteni az ipari fejlődés nagy meghatározó szakaszait, az elmúlt két évszázadban bekövetkezett forradalmi változások/nagy ipari forradalmak kihívásait és az erre adott oktatáspolitikai válaszokat, különösen tekintettel a szakképzésre, a szaktanárképzésre, a szakmai módszertanok alakulására, fejlődésére. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2017. |
Publikációk |
Gubán Gyula és Kadocsa László publikációi (MTMT) |
Kutatócsoport neve |
Virtuális Egyetem |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Kadocsa László Dr. Baranyi Péter |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Kadocsa László a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. Dr. Ludik Péter a.t. Cserné Adermann Gizella Dr. Dr. Kis-Tóth Lajos Stéger Csilla |
Rövid leírás |
Konzorciumi formában a Dunaújvárosi Főiskola (konzorcium vezető), a Széchenyi István Egyetem, valamint az Eszterházy Károly Főiskola vett részt a kutatásban TAMOP projekt keretében. Feltárásra került az átalakuló felsőoktatási tanulási környezet jellemzői, a virtuális tanulási színterek. Kidolgozásra került a Széchenyi Egyetem vezetésével egy 3D-s keretrendszer (MAXWHERE), amely lehetővé teszi a megfelelő tartalmak feltöltésével virtuális tanulási terek létrehozását, hozzájárulva az oktatás hatékonyságának javításához. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2014. |
Publikációk |
Dr. Kadocsa László-Németh István (szerk.): Virtuális Egyetem Dunakavics Könyvek 11. DUF PRESS Dunaújváros, 2015 290 p. |
Kutatócsoport neve |
Hozzáadott érték vizsgálata a felsőoktatásban kutatócsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. habil Bacsa-Bán Anetta |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Cserné Adermann Gizella Dr. a.t. |
Rövid leírás |
A kutatás célja a Dunaújvárosi Egyetemen az Andragógia és a Pedagógiai mérés-értékelés szak végzett hallgatóinak követő vizsgálata. Mivel mindkét szak a képzési struktúra átalakításával megszűnt, célunk annak feltárása, hogy a végzett hallgatók életpályáján milyen változásokat jelentett a képzés. A teljes végzett populációra kiterjesztett kérdőíves vizsgálat segítségével arról kívántunk tájékozódni, hogy milyen a hallgatók szubjektív megítélése a két képzésről, kaptak-e motivációt a tanulmányok tovább folytatásához, váltottak-e munkahelyet, illetve előre lepték-e a karrierjükben a nálunk szerzett diploma segítségével. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2019. |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
A felsőoktatási tanuláselméleteket és a jó gyakorlatokat vizsgáló kutatócsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. habil Bacsa-Bán Anetta a.t. |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Cserné Adermann Gizella Dr. a.t. Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Kadocsa László a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. Dr. Maczó Edit Dr. Budai Gábor Cserné Pekkel Márta Kocsó Edina |
Rövid leírás |
A kutatás célja a felsőoktatás tanulási-tanítási folyamatainak hátterét adó tanuláselméletek vizsgálata a szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alapján. Külön figyelmet fordítunk a hallgatóink különböző generációs hátterére, tanulmányozzuk az adott generációnál legadekvátabb tanítási- tanulási elméleteket és gyakorlatot. A digitális oktatásra való áttérés elméleti hátterét és tanítás-tanulás módszertani következményeit is vizsgáljuk. Felvettük a kutatás témái közé a pozitív pedagógiát, amely a hallgatók erősségeire támaszkodik, ennek érdekében tesztekkel vizsgáljuk a hallgatók aktuális állapotát, és ehhez igazodó módszertani eljárásokat dolgozunk ki. |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2016. |
Publikációk |
Szabó, Csilla Marianna, Csikósné Maczó, Edit (2022): How Generations See Each Other: The Reality Of Generation Stereotypes. HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH Journal, 12: 1 pp. 108-120. 13 p. Csikósné Maczó, Edit (2019): Online segítséggel a hallgatói lemorzsolódás ellen – A Dunaújvárosi Egyetem Avatar-programjának bemutatása. KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 17: 1 pp. 91-98. 8 p. |
Kutatócsoport neve |
A (felső)oktatás digitális átalakulása és módszertani megújítása. (oktatásinnovációs kutatócsoport) (Tanárképzés megújítása) |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. habil Bacsa Bán Anetta Dr. Kadocsa László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Cserné Adermann Gizella Dr. a.t. Dr. Juhász Levente a.t. Dr. Váraljai Mariann Dr. Gubán Gyula Gulyás István a.t. Kocsó Edina Dr. Maczó Edit Dr. Budai Gábor Magyar András Cserné Pekkel Márta |
Rövid leírás |
A társadalmi, gazdasági környezet változó jellemzői, A VUCA, illetve a BANI világ kihívásai. A digitalizáció és a technológiai forradalom társadalmi, gazdasági hatásai. A hallgatói/tanulói igények megváltozása. A munkaerőpiac elvárásainak átalakulása. A 21. századi képességek és fejlesztésük (szakmai kompetenciák, kulcskompetenciák, transzverzális készségek) Ma már jól látható, hogy a digitális korszak kihívásaira a hagyományos (felső)oktatási modell nem tud megfelelő, hatékony választ adni, szükségszerűvé válik a tanulásszervezési modellváltás (Hibrid tanulási környezet). A módszertani megújulás legfontosabb irányai. A társas együttműködéseken alapuló munkaformák alkalmazása (kooperatív projekt/csoport munka). A személyre szabottság, az egyéni tanulási igények kielégítése. Az értékelési stratégia megújítása, a fejlesztő értékelés megvalósítása. Az online (diagnosztikus, formatív) értékelés előtérbe kerülése, amely azonnali visszacsatolást és személyre szabottságot biztosít. Digitális eszközhasználat, értékelési applikációk használata. Inspiráló/ösztönző oktatási/tanulási környezet, élményszerű tanulási feltételek megteremtése. VR, AR tanulási környezetek fejlesztése, alkalmazása. A digitális transzformáció nem a hagyományos oktatás digitális eszközökkel támogatott változata, hanem szemléletmódjában, módszertanában, tartalmában és követelményrendszerében is új, a digitális kor kihívásaira reflektáló tanulási környezet. A digitális átalakulás kiemelt területe a mesterséges intelligencia, folyamatosan minden technológia (oktatás is) MI alapuvá válik. A 21 századi tanulási környezet alapvetően digitális, amely magába foglalja a kontakt-, online-és a hibrid tanulási környezeteket. AZ “Űrmissziók a gyakorlatban virtuális eszközökkel” VR kurzus fejlesztése az UNISPACE program keretében. Mindezek mellett a felsőoktatás, s azon belül a pedagógusképzés átalakulásával, magának a képzésnek és a képzők képzésének szerepe is átértékelődött, új generációk jelentek meg, a nevelés-oktatás szereplőinek szociológiai státusza megváltozott, a pályamotivációs és a pályaszocializációs folyamatok, szerepek átértékelődtek, s megváltoztak. Ezek megértése, vizsgálata nélkül a modern tanárképzés nem képzelhető el.
|
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
2019. |
Publikációk |
|
Kutatócsoport neve |
Nemzetközi kutatások a tanárképzés területén munkacsoport |
Alapító / Vezető kutató(k) |
Dr. Kadocsa László |
Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók |
Dr. habil Bacsa Bán Anetta a.t. Dr. Gubán Gyula a.t. Dr. Ludik Péter a.t. Dr. Szegál Borisz a.t. Dr. Kelemen Gyula Dr. Tóth Béláné |
Rövid leírás |
199o-s évek eleje óta intenzíven építi és ápolja külföldi kapcsolatait a Tanárképző Intézet. Ennek a tendenciának az eredményei alapján nem csupán a már meglévő kapcsolatok erősödtek, de ezek mellé újak is felsorakoztak. Kapcsolataink mind kulturálisan, mind pedig szakmai szempontból sokrétűek, sokrétegűek: ezek közé tartozik a Nagy-Britanniai Huddersfieldi Egyetem és a University of Wolverhampton, a hollandiai FONTYS Universiteit, a portugáliai New University of Lisbon, a finnországi Tampere Polytechnic, az ausztráliai University of Sidney, az USA-beli Rutgers University, a litvániai Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas, valamint a kaunasi Kauno Kolegija. Az együttműködések során megismerhettük a tanárképzés eljárásrendszerét és folyamatosan korszerű eszközrendszerét. A hollandiai FONTYS intézményben lehetőségük nyílt a nálunk végzett angol szakirányos mérnöktanár hallgatóknak mester diploma megszerzésére. Ez jelentette a dunaújvárosi felsőoktatási intézmény számára az első “egyetemi” diploma megszerzését! Továbbra is arra törekszünk, hogy kapcsolatainkat kiterjesszük és ezzel hozzájárulunk az egyetemünkön folyó képzés színvonalának növeléséhez. Kapcsolataink továbbá szélesebb terítésűvé teszik azon hallgatóink választási terepét is, akik valamilyen Erasmus ösztöndíjat kívánnak megpályázni. Kutatások folytak a hazai és nemzetközi szakmai tantervek fejlesztési lehetősége terén, a szakmai tanárképzés területén: - Lifelong learning in Technical Teacher Training - Élethosszig tartó tanulás a műszaki tanárképzésben (HU/99/1/083102/PI/I.1.1.b/CONT) LEONARDO projekt (1999-2002., 2003-2004.) - Pilot projects (including Thematic actions), Language competencies, Transnational networks, Reference material LEONARDO projekt (2001-2002.) - Gruntvig projektek (2001-2002.) - From Competence To Continue Qualification (A kompetenciától a minősítés folytatásáig) Sokrates-Gruntvig projekt(2003-2004.) - Masters level opportunities and technological Innovation in vocational teacher training (Leonardo Project:2007-2009) - A szakmai tanár-képzés helyzete és korszerűsítése (FKA-KT 4/2006.) HEFOP projekt (2006-2007.) - A rendszerváltás társadalomtörténete (TÁMOP projekt, 2009-2011.) - TÁMOP – 4.1.2-08/1/B-2009-007 A Közép-Dunántúli Régió pedagógusképzését segítő szolgáltató és kutatóhálózat kialakítása (2010-2011.) - TÁMOP -4.1.2.B.2.-13/1 Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok továbbfejlesztése és kiszélesítése (2014-2015) |
Nyelv |
magyar, angol |
Alapítás éve |
1992. |
Publikációk |
|