Kutatócsoport neve

A szakmaipedagógus-képzés helyzete és perspektívái

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. Kadocsa László (DUE TK, A.t.)

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

Dr. habil. Bacsa-Bán Anetta (DUE TK)

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Cserné Adermann Gizella Dr.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Gubán Gyula

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Budai Gábor

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036524

Dr. Maczó Edit

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10061632

Kocsó Edina

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10076640

Cserné Pekkel Márta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10053304

Rövid leírás

A kutatócsoport a szakmaipedagógus-képzéshez kapcsolódóan mind a hallgatók, mind a képzés helyzetét kívánja időről időre megvizsgálni. Helyzetelemzésekkel, történeti áttekintésekkel, empirikus vizsgálatokkal kutatja a pedagógusképzésbe lépőket, a képzésben résztvevőket, a végzetteket. A hozzáadott érték, a folyamatot meghatározó elemek pl tanterv szemszögéből teszi csakúgy, mint a tágabb társadalmi és gazdasági helyzet (szakképzési dimenzió), a felsőoktatás és a felnőttoktatás szempontjait szem előtt tartva.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2000.

 

 

Kutatócsoport neve

Didaktikai és szakmódszertani kutatások

Alapító / Vezető kutató(k)

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Dr. Kadocsa László a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

Cserné Adermann Gizella Dr. A.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Ludik Péter társkutató

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10035480

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Gubán Gyula a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

 

Rövid leírás

Kutatási célunk a pedagógusképzésünkben résztvevő hallgatók, valamint egy országos adatbázisra támaszkodó végzett pedagógusokat is megkereső kérdőív kitöltetése volt, amelynek alapján indirekt módon következtetni tudunk a pedagógiai tárgyak keretében elsajátított módszertani kultúra jelenlétére a mindennapi gyakorlatban. A kutatás során felhasználtuk az intézet dokumentumait, szakmai programjait, a hallgatói elégedettségi kérdőívek eredményeit, és a 2014 tavaszán végrehajtott vizsgálat (országos minta) témához illő válaszait. Elemeztük a mérnök tanár képzőhelyek tanterveinek e témához kapcsolódó részeit.

 

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2014.

 

Kutatócsoport neve

Hallgatói kompetenciák és alapkészségek vizsgálatának kutatócsoportja

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. habil. Balázs László a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10021455

Dr. habil Bacsa-Bán Anetta a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Cserné Adermann Gizella Dr. a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Maczó Edit a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10061632

Cserné Pekkel Márta a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10053304

Kocsó Edina a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10076640

Dr. habil Rajcsányi-Molnár Mónika a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10023194

Dr. habil András István a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10021454

Dr. Joós Antal társkutató

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034609

 

Rövid leírás

A kutatás célja a hallgatói sikerességet és a lemorzsolódás csökkentését szolgáló tényezők vizsgálata, javaslatok kidolgozása a lemorzsolódás csökkentésére. A kutatás első fázisában megvizsgáltuk a felsőoktatásban tanító oktatók elvárásait a belépő hallgatói alapkompetenciákról (2016), 2023-ban a kutatócsoport kidolgozott egy olyan mérőeszközt, amelynek segítségével a belépő hallgatók tanulmányaikhoz szükséges szövegértelmezését, a dokumentumokban való tájékozódásának képességét, ezen felül a szaktól függően matematikai vagy logikai/gondolkodási kompetenciáik mérésére alkalmas. A vizsgálatot a 2023-ban alapképzésre belépő hallgatók körében elvégeztük, a követő vizsgálatok folyamatban vannak.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2016-

 

 

 

Kutatócsoport neve

Pedagógusképzés, pedagógus-továbbképzés megújítása a Közép-dunántúli régióban

Alapító / Vezető kutató(k)

Cserné Adermann Gizella Dr. a.t

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Kadocsa László a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

Dr. Gubán Gyula a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Ludik Péter a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10035480

Zsolnai Józsefné

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10025518

 

Rövid leírás

A Dunaújvárosi Főiskola a Pannon Egyetemmel konzorciumi formában nyerte el a kutatás megvalósításához szükséges támogatást. A projekt során az alábbi tevékenységek valósultak meg:

  • A pedagógusképzés intézményen belüli szervezeti feltételrendszerének kialakítása, továbbfejlesztése, a Tanárképző Központok kialakítása, fejlesztése.
  • A pedagógiai kutató-és szolgáltató feladatokat ellátó térségi pedagógiai központok kialakítása, fejlesztése.
  • A köznevelési és felsőoktatási intézmények együttműködésének bővítése, összehangolása
  • A felsőoktatási pedagógusképzésben résztvevő köznevelési pedagógusok továbbképzésének megvalósítása.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2013-2015.

 

 

Kutatócsoport neve

Szakképzési kutatások

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. Gubán Gyula

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Kadocsa László

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Dr. Budai Gábor

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036524

Dr. Kadocsa László a.t.

Dr. Gubán Gyula a.t.

Magyar András

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10025245

Bacsa-Bán Anetta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

 

Rövid leírás

Az elmúlt évszázadban sokféle nagyléptékű elemzés látott napvilágot, amelyek igyekeztek megvilágítani a gazdasági fejlődés elvárásai és az oktatás közötti kapcsolatot, ugyanakkor kevesebb figyelem fordult az ipari fejlődés és a szakmai képzés tartalma, az oktatást segítő tantervi, az ipari haladás és a szakmai tanárok képzése, módszertani felkészítése közötti kapcsolatra, jóllehet ez utóbbi véleményünk szerint a továbblépés kulcs eleme. Az oktatás, képzés kapcsolatának vizsgálata legtöbb esetben az oktatás szerkezeti átalakítására koncentrálódott. Napjainkban azonban a tudományok, az ipari tudományok változása olyan elemi erővel és gyorsasággal jelent meg, amelyek azon túl, hogy szinte lehetetlen feladat elé állítják a szakembereket, azt is sugallják, hogy nem kerülhetjük meg, a szerkezeti átalakítást is beleértve, az említett összefüggéseknek a vizsgálatát, elemzését.

Kutatásunk során ennek a szerteágazó kérdéskörnek a vizsgálatára vállalkozunk. Véleményünk szerint talán nem hiábavaló áttekinteni az ipari fejlődés nagy meghatározó szakaszait, az elmúlt két évszázadban bekövetkezett forradalmi változások/nagy ipari forradalmak kihívásait és az erre adott oktatáspolitikai válaszokat, különösen tekintettel a szakképzésre, a szaktanárképzésre, a szakmai módszertanok alakulására, fejlődésére.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2017.

 

 

Kutatócsoport neve

Virtuális Egyetem

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. Kadocsa László

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

Dr. Baranyi Péter

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10001331

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Kadocsa László a.t.

Dr. Gubán Gyula a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Ludik Péter a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10035480

Cserné Adermann Gizella Dr.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Kis-Tóth Lajos

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022490

Stéger Csilla

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037141

 

Rövid leírás

Konzorciumi formában a Dunaújvárosi Főiskola (konzorcium vezető), a Széchenyi István Egyetem, valamint az Eszterházy Károly Főiskola vett részt a kutatásban TAMOP projekt keretében. Feltárásra került az átalakuló felsőoktatási tanulási környezet jellemzői, a virtuális tanulási színterek. Kidolgozásra került a Széchenyi Egyetem vezetésével egy 3D-s keretrendszer (MAXWHERE), amely lehetővé teszi a megfelelő tartalmak feltöltésével virtuális tanulási terek létrehozását, hozzájárulva az oktatás hatékonyságának javításához.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2014.

Kutatócsoport neve

Hozzáadott érték vizsgálata a felsőoktatásban kutatócsoport

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. habil Bacsa-Bán Anetta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Cserné Adermann Gizella Dr. a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

 

Rövid leírás

A kutatás célja a Dunaújvárosi Egyetemen az Andragógia és a Pedagógiai mérés-értékelés szak végzett hallgatóinak követő vizsgálata. Mivel mindkét szak a képzési struktúra átalakításával megszűnt, célunk annak feltárása, hogy a végzett hallgatók életpályáján milyen változásokat jelentett a képzés. A teljes végzett populációra kiterjesztett kérdőíves vizsgálat segítségével arról kívántunk tájékozódni, hogy milyen a hallgatók szubjektív megítélése a két képzésről, kaptak-e motivációt a tanulmányok tovább folytatásához, váltottak-e munkahelyet, illetve előre lepték-e a karrierjükben a nálunk szerzett diploma segítségével.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2019.

 

 

Kutatócsoport neve

A felsőoktatási tanuláselméleteket és a jó gyakorlatokat vizsgáló kutatócsoport

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. habil Bacsa-Bán Anetta a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Cserné Adermann Gizella Dr. a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Kadocsa László a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

Dr. Gubán Gyula a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Maczó Edit

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10061632

Dr. Budai Gábor

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036524

Cserné Pekkel Márta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10053304

Kocsó Edina

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10076640

 

Rövid leírás

A kutatás célja a felsőoktatás tanulási-tanítási folyamatainak hátterét adó tanuláselméletek vizsgálata a szakirodalom és a gyakorlati tapasztalatok alapján. Külön figyelmet fordítunk a hallgatóink különböző generációs hátterére, tanulmányozzuk az adott generációnál legadekvátabb tanítási- tanulási elméleteket és gyakorlatot. A digitális oktatásra való áttérés elméleti hátterét és tanítás-tanulás módszertani következményeit is vizsgáljuk. Felvettük a kutatás témái közé a pozitív pedagógiát, amely a hallgatók erősségeire támaszkodik, ennek érdekében tesztekkel vizsgáljuk a hallgatók aktuális állapotát, és ehhez igazodó módszertani eljárásokat dolgozunk ki.

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2016.

 

 

Kutatócsoport neve

A (felső)oktatás digitális átalakulása és módszertani megújítása. (oktatásinnovációs kutatócsoport) (Tanárképzés megújítása)

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. habil Bacsa Bán Anetta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

Dr. Kadocsa László

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Cserné Adermann Gizella Dr. a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10007204

Dr. Juhász Levente a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037150

Dr. Váraljai Mariann

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036538

Dr. Gubán Gyula

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Gulyás István a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10087468

Kocsó Edina

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10076640

Dr. Maczó Edit

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10061632

Dr. Budai Gábor

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036524

Magyar András

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10025245

Cserné Pekkel Márta

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10053304

 

Rövid leírás

A társadalmi, gazdasági környezet változó jellemzői, A VUCA, illetve a BANI világ kihívásai. A digitalizáció és a technológiai forradalom társadalmi, gazdasági hatásai. A hallgatói/tanulói igények megváltozása. A munkaerőpiac elvárásainak átalakulása. A 21. századi képességek és fejlesztésük (szakmai kompetenciák, kulcskompetenciák, transzverzális készségek)

Ma már jól látható, hogy a digitális korszak kihívásaira a hagyományos (felső)oktatási modell nem tud megfelelő, hatékony választ adni, szükségszerűvé válik a tanulásszervezési modellváltás (Hibrid tanulási környezet). A módszertani megújulás legfontosabb irányai. A társas együttműködéseken alapuló munkaformák alkalmazása (kooperatív projekt/csoport munka). A személyre szabottság, az egyéni tanulási igények kielégítése.

Az értékelési stratégia megújítása, a fejlesztő értékelés megvalósítása. Az online (diagnosztikus, formatív) értékelés előtérbe kerülése, amely azonnali visszacsatolást és személyre szabottságot biztosít. Digitális eszközhasználat, értékelési applikációk használata.

Inspiráló/ösztönző oktatási/tanulási környezet, élményszerű tanulási feltételek megteremtése. VR, AR tanulási környezetek fejlesztése, alkalmazása. A digitális transzformáció nem a hagyományos oktatás digitális eszközökkel támogatott változata, hanem szemléletmódjában, módszertanában, tartalmában és követelményrendszerében is új, a digitális kor kihívásaira reflektáló tanulási környezet. A digitális átalakulás kiemelt területe a mesterséges intelligencia, folyamatosan minden technológia (oktatás is) MI alapuvá válik. A 21 századi tanulási környezet alapvetően digitális, amely magába foglalja a kontakt-, online-és a hibrid tanulási környezeteket. AZ “Űrmissziók a gyakorlatban virtuális eszközökkel” VR kurzus fejlesztése az UNISPACE program keretében.

Mindezek mellett a felsőoktatás, s azon belül a pedagógusképzés átalakulásával, magának a képzésnek és a képzők képzésének szerepe is átértékelődött, új generációk jelentek meg, a nevelés-oktatás szereplőinek szociológiai státusza megváltozott, a pályamotivációs és a pályaszocializációs folyamatok, szerepek átértékelődtek, s megváltoztak. Ezek megértése, vizsgálata nélkül a modern tanárképzés nem képzelhető el.

 

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

2019.

 

 

 

Kutatócsoport neve

Nemzetközi kutatások a tanárképzés területén munkacsoport

Alapító / Vezető kutató(k)

Dr. Kadocsa László

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10022403

 

Alapító tagok (A.t.) / Társkutatók

Dr. habil Bacsa Bán Anetta a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10034423

Dr. Gubán Gyula a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10029280

Dr. Ludik Péter a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10035480

Dr. Szegál Borisz a.t.

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10026499

Dr. Kelemen Gyula

https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10011959

Dr. Tóth Béláné

Rövid leírás

199o-s évek eleje óta intenzíven építi és ápolja külföldi kapcsolatait a Tanárképző Intézet. Ennek a tendenciának az eredményei alapján nem csupán a már meglévő kapcsolatok erősödtek, de ezek mellé újak is felsorakoztak. Kapcsolataink mind kulturálisan, mind pedig szakmai szempontból sokrétűek, sokrétegűek: ezek közé tartozik a Nagy-Britanniai Huddersfieldi Egyetem és a University of Wolverhampton, a hollandiai FONTYS Universiteit, a portugáliai New University of Lisbon, a finnországi Tampere Polytechnic, az ausztráliai University of Sidney, az USA-beli Rutgers University, a litvániai Vilniaus Gedimino Technikos Universitetas, valamint a kaunasi Kauno Kolegija. Az együttműködések során megismerhettük a tanárképzés eljárásrendszerét és folyamatosan korszerű eszközrendszerét. A hollandiai FONTYS intézményben lehetőségük nyílt a nálunk végzett angol szakirányos mérnöktanár hallgatóknak mester diploma megszerzésére. Ez jelentette a dunaújvárosi felsőoktatási intézmény számára az első “egyetemi” diploma megszerzését! Továbbra is arra törekszünk, hogy kapcsolatainkat kiterjesszük és ezzel hozzájárulunk az egyetemünkön folyó képzés színvonalának növeléséhez. Kapcsolataink továbbá szélesebb terítésűvé teszik azon hallgatóink választási terepét is, akik valamilyen Erasmus ösztöndíjat kívánnak megpályázni.

Kutatások folytak a hazai és nemzetközi szakmai tantervek fejlesztési lehetősége terén, a szakmai tanárképzés területén:

  • Lifelong learning in Technical Teacher Training - Élethosszig tartó tanulás a műszaki tanárképzésben (HU/99/1/083102/PI/I.1.1.b/CONT) LEONARDO projekt (1999-2002., 2003-2004.)
  • Pilot projects (including Thematic actions), Language competencies, Transnational networks, Reference material LEONARDO projekt (2001-2002.)
  • Gruntvig projektek (2001-2002.)
  • From Competence To Continue Qualification (A kompetenciától a minősítés folytatásáig) Sokrates-Gruntvig projekt(2003-2004.)
  • Masters level opportunities and technological Innovation in vocational teacher training (Leonardo Project:2007-2009)
  • A szakmai tanár-képzés helyzete és korszerűsítése (FKA-KT 4/2006.) HEFOP projekt (2006-2007.)
  • A rendszerváltás társadalomtörténete (TÁMOP projekt, 2009-2011.)
  • TÁMOP – 4.1.2-08/1/B-2009-007 A Közép-Dunántúli Régió pedagógusképzését segítő szolgáltató és kutatóhálózat kialakítása (2010-2011.)
  • TÁMOP -4.1.2.B.2.-13/1 Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok továbbfejlesztése és kiszélesítése (2014-2015)

Nyelv

magyar, angol

Alapítás éve

1992.